Approach to the use of educational technologies in the postgraduate pedagogical process. Case of the Technical University of Manabí

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36097/rsan.v1i57.2364

Keywords:

educación de posgrado, formación postgraduada, tecnologías de la información y la comunicación, infl

Abstract

Information and Communications Technologies (ICT) have followed a trajectory of systematic and accelerated development, marking transformations in various sectors of society. In this dynamic context, higher education institutions face the imperative to adapt and evolve in a coherent and strategic manner in response to technological, scientific-technical and methodological progress. Recognition of levels of integration in postgraduate training processes and these technologies is required. From this perspective, the general objective was proposed to describe advanced experiences based on pedagogical experiences in Graduate Education at the Graduate Faculty of the Technical University of Manabí (UTM). A descriptive, transversal methodology with a non-experimental design was used, with various scientific methods, such as documentary, analytical-synthetic, systematization, unstructured interviews and case studies. The reality of the postgraduate programs in the Graduate Faculty of the UTM was analyzed, with the use of ICT, and in correspondence the emergence of strategies aimed at updating teachers was expressed. Various authors were consulted with studies related to the use of virtual environments and the online modality in the 4th level, and it was possible to see that the trend is to increase this modality in the programs and thus makes them more competitive and with greater demand.

References

Aguirre Vélez, J., Castrillón Hernández, F., & Arango-Alzate, B. (2019). Tendencias emergentes de los postgrados en el Mundo. Revista Espacios, 40(31), 9-25. https://doi.org/10.48082/espacios-a23v44n08

Berenguer-Albaladejo, C. (2016). Acerca de la utilidad del aula invertida o flipped classroom. XVI Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria (pp. 1466-1480). https://rua.ua.es/dspace/handle/10045/59358

Albino, C. (2021). Estadísticas de la situación digital de Ecuador en el 2020-2021. https://n9.cl/971z8i

Aranda Toledo, A., Castro Vallebuona, J., Fuentes Fernández, R., & Prado Camus, P. (2019). Planeamiento estratégico del sistema universitario de posgrado privado [Tesis de maestría, Pontificia Universidad Católica del Perú]. Repositorio Institucional de la Pontificia Universidad Católica del Perú. https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/14212

Bermeo-Giraldo, M. C., Correa, Y. A., Moya, L. P., Arias, M. B., & Arango-Botero, D. (2020). Evolución y tendencias investigativas sobre estrategias de gestión de conocimiento en instituciones de educación superior. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (60), 202-227. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/1170

Cabero Almenara, J., & Ruiz Palmero, J. (2017). Las Tecnologías de la Información y Comunicación para la inclusión: reformulando la brecha digital. Ijeri. International Journal of Educational Research and Innovation, 9, 16-30. https://rio.upo.es/xmlui/handle/10433/10379

Cañizález, P. C. T., & Beltrán, J. K. C. (2017). Tecnología educativa y su papel en el logro de los fines de la educación. Educere, 21(68), 31-40. https://www.redalyc.org/pdf/356/35652744004.pdf

Consejo de Educación Superior. (2017, 25 de enero). Reglamento del régimen académico. https://www.ces.gob.ec/lotaip/2018/Enero/Anexos%20Procu/An-lit-a2-Reglamento%20de%20R%C3%A9gimen%20Acad%C3%A9mico.pdf

Constitución de la República del Ecuador. (2008, 20 de octubre). Registro Oficial 449. https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf

Cortés Rincón, A. (2016). Prácticas innovadoras de integración educativa de TIC que posibilitan el desarrollo profesional docente: un estudio en instituciones de niveles básica y media de la ciudad de Bogotá. Universidad Autónoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/record/175877

Del Rey, C. M. E. R. (2016). Las herramientas de comunicación sincrónica y asincrónica en la clase presencial. Revista Conrado, 12(56). https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/408

Farfán, P. (2016). Modelo de virtualización educativa de la Universidad Politécnica Salesiana del Ecuador. [Tesis doctoral, Universidad de La Habana].

García Tormo, J. V. (2018). Aplicación de TICS (formularios on-line) como metodología docente activa en Estudios de Postgrado. International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD, 1(3), 199-207. https://dehesa.unex.es/handle/10662/12907

Lasén, A., & Puente, H. (2016). La cultura digital. Universidad Abierta de Catalunya. https://eminusapi.uv.mx/eminusapi/drive/cur_17348/contenido/elem_49716/recurso/recurso/descargables/modulo-1/Act01_La_cultura_digital.pdf

Ley Orgánica de Educación Superior. (2010, 12 de octubre). Suplemento 298. https://www.ces.gob.ec/documentos/Normativa/LOES.pdf

Martínez, A. J. R. (2021). Competencias digitales docentes y su estado en el contexto virtual. Revista Peruana de Investigación e Innovación Educativa, 1(2), e21038-e21038. https://doi.org/10.15381/rpiiedu.v1i2.21038

Organización de Naciones Unidas. (2015). Objetivos del Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/2015/09/la-asamblea-general-adopta-la-agenda-2030-para-el-desarrollo-sostenible/

Vera, J. D., Merchán, S. J. G., & Mora, S. E. Z. (2021). Las TIC en la educación superior durante la pandemia de la COVID-19.: Las TIC en la educación superior. Revista Científica Sinapsis, 1(19). https://doi.org/10.37117/s.v19i1.405

Verdún, N. (2016). Educación virtual y sus configuraciones emergentes: Notas acerca del e-learning, b-learning y m-learning. Editorial Brujas. https://rid.unrn.edu.ar/handle/20.500.12049/5257

Zambrano, M. J., López, A., Leyva, A., & Quiroz, L. S. (2019). Formación de postgrado mediada por TIC: Un modelo de virtualización para la Universidad Técnica de Manabí, Ecuador. Revista Espacios, 40(33), 1-13. https://www.revistaespacios.com/a19v40n33/a19v40n33p27.pdf

Zambrano Acosta, J., Milán Licea, M. R., & Estrada Molina, O. (2017). Diagnóstico inicial de la virtualización educativa en la Universidad Técnica de Manabí, Ecuador. Revista Cubana de Educación Superior, 36(2), 60-66. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0257-43142017000200006&script=sci_arttext

Ministerio de Telecomunicaciones de la Sociedad de la información [MINTEL] & Instituto Nacional de Preinversión [INP]. (2014). Plan Estratégico de I+D+i en TIC de Ecuador. https://observatorioecuadordigital.mintel.gob.ec/wp-content/uploads/2022/11/E.7.1_Resumen_ejecutivo_vdf.pdf

Published

2024-03-31

How to Cite

Linzán Saltos, M. F., De la Peña Consuegra, G., Vega Intriago, J. O., & Murillo Mora, M. K. (2024). Approach to the use of educational technologies in the postgraduate pedagogical process. Case of the Technical University of Manabí. Revista San Gregorio, 1(57), 238–253. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i57.2364