ICTs and the impact generated in academic development at the university level

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36097/rsan.v1i57.2564

Keywords:

University education, game-based teaching methods, Technology of the information and communication

Abstract

This work examines the impact of Information and Communication Technologies (ICT) in the university environment. Highlighting its transformative capacity, the urgency of strategic adaptations in higher education is emphasized. ICT has not only redesigned university pedagogy, but has also democratized access to knowledge and fostered more agile, personalized and interactive educational approaches for the 21st century student. Through a theoretical review, it is highlighted how these technologies have reconfigured the global educational landscape and the evolving role of the teacher in this new technological scenario is highlighted. In the midst of constant technological evolution, the imperative challenge faced by institutions of staying at the forefront to ensure a relevant and updated educational offering is highlighted.

References

Acosta-Castillo, L. (Septiembre de 2016). La relación entre los estilos de aprendizaje y el uso de las tecnologías de información y comunicación en educación de personas adultas. EDUCARE, 20(3), 1-18. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.15359/ree.20-3.10

Agudo Prado, S., Fombona Cadavieco, J., y Pascual Sevillano, M. Á. (31 de Agosto de 2016). La alfabetización digital de las personas mayores. Magister, 28(1), 1-16. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1016/j.magis.2016.07.003

Almarz Menéndez, F., Maz Machado, A., y López Esteban, C. (2017). Análisis de la transformación digital de las Instituciones de Educación Superior. Un marco de referencia teórico. EDMETIC. Revista de Educación Mediatica y TIC, 6(1), 181-202. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.21071/edmetic.v6i1

Barragán Sánchez, R., Llorente Cejudo, C., Aguilar Gavira, S., y Benítez Gavira, R. (26 de Noviembre de 2021). Autopercepción inicial y nivel de competencia digital del profesorado universitario. Texto Livre, 15(e36032), 1-24. https://doi.org/10.35699/1983-3652.2022.36032

Bauman, Z. (2003). Modernidad Líquida (1 ed.). Argentina: Fondo de Cultura Económica. https://catedraepistemologia.files.wordpress.com/2009/05/modernidad-liquida.pdf

Bezanilla Albisua, M. J., Poblete Ruizb, M., Fernández Nogueira, D., Arranz Turnes, S., y Campo Carrasco, L. (2018). El Pensamiento Crítico desde la Perspectiva de los Docentes Universitarios. Estudios Pedagógicos XLIV(1), 89-118. https://www.scielo.cl/pdf/estped/v44n1/0718-0705-estped-44-01-00089.pdf

Bok, D. (2017). The Struggle to Reform Our Colleges. Princenton University Press.

Cabero-Almenara, J., y Palacios-Rodríguez, A. 2020). Marco Europeo de Competencia Digital Docente «DigCompEdu». Traducción y adaptación del cuestionario «DigCompEdu Check-In». EDMETIC. Revista de Educación Mediatica y TIC, 9(1), 213-234. https://doi.org/https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12462

Cherner, T., & Mitchell, C. (2 de Junio de 2020). Deconstructing EdTech frameworks based on their creators, features, and usefulness. Learning, Media and Technology, 46(1), 91-116. https://doi.org/https://doi.org/10.1080/17439884.2020.1773852

Dexter, S. (2023). Developing faculty EdTech instructional decision-making competence with principles for the integration of EdTech. Educational Technology Research and Development, 71(1), 163-179. https://doi.org/https://doi.org/10.1007/s11423-023-10198-0

Ferrés Prats, J., Masanet Jordá, M.-J., y Marta-Lazo, C. (2013). Neurociencia y educación mediática: carencias en el caso Español. Historia y Comunicación Social, 18(Especial), 129-144. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44317

Garrote Rojas, D., Jiménez-Fernández, S., y Serna Rodríguez, R. M. (2018). Gestión del Tiempo y Uso de las TIC en Estudiantes Universitarios. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación(53), 109-121. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i53.07

Gértrudix Barrio, F., y Ballesteros Ávila, V. (2014). El uso de herramientas 2.0 como recursos innovadores en el aprendizaje de niños y niñas en Educación Infantil. Un estudio de caso de investigación-acción. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa (48), 1-13. https://doi.org/https://doi.org/10.21556/edutec.2014.48.60

Giddens, A. (1993). Consecuencias de la modernidad. Editorial Alianza. http://polsocytrabiigg.sociales.uba.ar/wp-content/uploads/sites/152/2014/03/Giddens-Consecuencias_de_la_modernidad.pdf

Giroux, H. A. (2015). Education and the Crisis of Public Values: Challenging the Assault on Teachers, Students, and Public Education (2 ed.). Peter Lang Inc., International Academic Publishers.

González-Limón, M., Rodríguez-Ramos, A., y Padilla-Carmona, M. T. (2022). La gamificación como estrategia metodológica en la Universidad. El caso de BugaMAP: percepciones y valoraciones de los estudianteS. PIXELL-BIT. Revista de Medios y Educación(63), 293-324. https://doi.org/https://doi.org/10.12795/pixelbit.90394

Henríquez C., M. A. (2002). La incorporación de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Formación Inicial Docente. Caso Universidad de Los Andes-Táchira. Acción Pedagógica, 11(1), 60-73. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2973107

Jenkins, H. (2008). Convergence Culture: La cultura de la convergencia de los medios de comunicación (1 ed.). (P. Hermida Lazcano, Trad.) Barcelona, Europa: PAIDÓS. https://stbngtrrz.files.wordpress.com/2012/10/jenkins-henry-convergence-culture.pdf

Kampylis, P., Punie, Y., y Devine, J. (2016). Promoción de un aprendizaje eficaz en la era digital. Unión Europea. https://doi.org/10.2791/54070

Ley 1341 (2009, 30 de julio). Diario Oficial 47426. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=36913

Ley Orgánica de Telecomunicaciones. (2015, 18 de febrero). Registro Oficial No. 489. https://www.telecomunicaciones.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/05/Ley-Org%C3%A1nica-de-Telecomunicaciones.pdf

López de la Serna, A., Bilbao Quintana, N., y Romero Andonegui, A. (21 de Julio de 2021). Motivación y pertenencia al grupo en las Comunidades Virtuales de Aprendizaje en la universidad. Estudio comparativo. EDMETIC Revista de Educación Mediática y TIC, 10(2), 227-249. https://doi.org/https://doi.org/10.21071/edmetic.v10i2.12988

Méndez Coca, D. (2015). Estudio de las motivaciones de los estudiantes de secundaria de física y química y la influencia de las metodologías de enseñanza en su interés. Educación XX1, 18(2), 215-235. https://doi.org/https://doi: 10.5944/educXX1.14602

Niño Carrasco, S. A., Castellanos Ramírez, J. C., y Huerta Domínguez, L. (2021). Implicaciones de la Covid-19 en la educación escolar; una revisión temprana de los artículos publicados en revistas académicas. NÓESIS. REVISTA DE CIENCIAS SOCIALES, 30(59), 20-40. https://doi.org/https://doi.org/10.20983/noesis.2021.1.2

Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2013). Enfoques estratégicos sobre las TICs en educación en América Latina y el Caribe. http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/images/ticsesp.pdf

Peters, M., y Fàbregues, S. (2023). Missed opportunities in mixed methods EdTech research? Visual joint display development as an analytical strategy for achieving integration in mixed methods studies. Education Tech Research Dev. https://doi.org/https://doi.org/10.1007/s11423-023-10234-z

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6. https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf

Readings, B. (1997). The University in Ruins. Harvard University Press.

Rodríguez Méndez, J., y Silva Quiroz, J. (2006). Incorporación de las TIC en la Formación Inicial Docente. El caso chileno. Innovación Educativa, 6(32), 19-35. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179421198003

Salcines-Talledo, I., Cifrián, E., González-Fernández, N., y Viguri, J. R. (2020). Estudio de caso sobre las percepciones de los estudiantes respecto al modelo Flipped Classroom en asignaturas de ingeniería. Diseño e implementación de un cuestionario. Revista Complutense de Educación, 31(1), 25-34. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.5209/rced.61739

Sampedro Requena, B. E. (2016). Las Tic y la educación social en el siglo XXI. EDMETIC. Revista de Educación Mediatica y TIC, 5(1), 8-24. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5521464

Siemens, G. (2005). Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age. https://jotamac.typepad.com/jotamacs_weblog/files/connectivism.pdf

Sonlleva Velasco, M., Torrego González, A., y Martínez Scott, S. (2017). “Es una locura vivir sin Facebook ni WhatsApp”: la huella tecnológica en el docente en formación. EDMETIC. Revista de Educación Mediatica y TIC, 6(2), 255-276. https://doi.org/https://doi.org/10.21071/edmetic.v6i2.6935

Sunkel, G. (2010). TIC para la Educación en América Latina. Riesgos y oportunidades. Serie Políticas sociales, 167, 1-7. https://n9.cl/hjlw

Tello Díaz, J., y Aguaded Gómez, J. I. (2009). Desarrollo profesional docente ante los nuevos retos de las tecnologías de la información y la comunicación en los centros educativos. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (34), 31-47. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36812036003

Turpo Gebera, O., Hurtado Mazeyra, A., Delgado Sarmiento, Y., y Pérez Postigo, G. S. (2021). Satisfacción del profesorado con la formación en servicio online: aproximaciones desde la usabilidad pedagógica. PIXELL-BIT. Revista de Medios y Educación, 62, 39-70. https://doi.org/https://doi.org/10.12795/pixelbit.79472

World Economic Forum. (2016). The Future of Jobs: Employment, Skills and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution. World Economic Forum. https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs.pdf

Yabin, H. (2020). Research on Online Education in the Midst of the COVID-19 Pandemic. Journal of Advances in Education Research, 5(2), 77-80. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.22606/jaer.2020.52005

Published

2024-03-31

How to Cite

Murillo Rosado, J. U., Rubio García, S., Balda Macías, M. A., & Muñoz Mendoza, L. D. (2024). ICTs and the impact generated in academic development at the university level. Revista San Gregorio, 1(57), 170–185. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i57.2564

Issue

Section

ARTÍCULOS DE REVISIÓN